keskiviikko 7. syyskuuta 2011

Up north to the cabin and the first two days at school!

                   Siellä mä soitin Charles Lindberghin kotimuseossa turistiryhmälle Bella's lullabyn:D
                                                                  Drive-in movie !
                                                 Mökiltä, eikö näytäkki ihan Suomelta?
                                                         Benin serkku Beth ja tubing!


                                                              Wuhhuu sain kalan!

                  
                                                            The first day at school!  ja alapuolella koulun lentopallopelin katsomotunnelmaa . Koulun oppilaat tykkää pukeutua sinne hassusti, mikä on tosi kiva juttu ja kannustus on huima ;)
Viime viikonloppuna mentiin siis Lisan siskon mökille noin 3h pohjoiseen Swanville-nimisen kylän liepeille. Siellä on muutama sukulaisperhe ja nuorempia serkkuja. Kaikki sukulaiset oli tosi kivoja ja mulla oli mukava viikonloppu siellä. Perjantai-iltana istuttiin nuotiolla porukalla ja sukulaiset halus kuulla suomi-ruotsi-vitsin, no empä keksiny ainuttakaan siinä tilanteessa, ja varsinkaan enkuksi. No sain kuulla vitsejä enkuksi :).  Tehtiin nuotiolla semmosia smoreja, joka oli siis 2 keksiä ja siellä välissä oli nuotiolla sulanut suklaa ja nuotiolla grillattu vaahtokarkki, namm oli hyviä! Pelattiin myös serkkujen kaa pimeessä Hide and seek taskulamppujen kaa, tuli lapsuus mieleen :). Lauantaina pääsin kokeilemaan tubingia! Eli veneen perässä mennään semmosen pyöreen möykyn kaa ja yritetään pysyä kyydissä, kun vene vetää kurveja. Se oli tosi hauskaa!! Pelattiin myös tosi paljon erilaisia lautapelejä viikonlopun aikana ja mä jopa voitin pari kertaa enkunkielisiä sanapelejä :o ! Mökki oli järven rannalla ja maisemat muistutti paljon koti-Suomea. Sukulaiset oli kiinnostuneita Suomesta ja ne kyseli multa kaikkee ja halus myös tietää miten 'thank you' sanotaan suomeks, epätoivoisia yrityksiä :D...
Sunnuntaina menin Lisan, Miken ja yhden sukulaistädin kanssa Charles Lindberghin kotimuseoon Little Falls-kaupunkiin. Nyt tiiän sitte kaiken tästä henkilöstä, mutta pääjuttu että hän oli ensimmäinen joka ylitti Atlantin lentokoneella. Siellä Charlesin kotitalossa oli Charlesin vanha piano ja opas kysy ryhmältämme( n. 15 henkilöö) että osaako joku soittaa pianoa, ja minähän sitten reippaana tyttönä viittasin ja pääsin soittamaan sitä muinaista pianoa muulle ryhmälle, hehee :D. Illalla sukulaiset lähti mökiltä ja sinne jäi vaan minä, Mike, Lisa ja Ben. Ajettiin johonkin pikkukylään syömään ja sen jälkeen minä ja Ben mentiin Drive-In- elokuvaan!! Se oli siisti kokemus, koska oon nähny niitä vaan leffoissa ennen. Siellä pyöri Spy Kids ja autot siis vaan pysäköitiin riveihin ison screenin eteen ja autoihin otettiin pieni kaiutin tolpasta. Siellä oli myös kioski, mistä sai ostaa popcornia yms. :) nyt on sekin koettu jee! Maanantaina aamulla ajettiin kotiin ja mulla oli illalla lentopalloharkat.

Eilen eli tiistaina oli eka koulupäivä! Mua jännitti aamulla tosi paljon ja menin bussilla, joka haki talon edestä klo 7.25. Kaikki muut autot tiellä pysähtyi ja kukaan ei saanut mennä koulubussin ohi, oliko vähän hienoa kävellä ovi auki-odottavaan bussiin ja tiellä autot vaan jonossa odotti et pääsen sinne :DD. Eka päivä sujui aika kivasti. Aamulla menin heti koulun toimistoon maksamaan lentopallomaksun ja viemään jotain papereita. Sitten jokainen tunti kesti 30min ja opettajat vaan jakeli täytettäviä lappuja ja kertoi kaikkea. Me saadaan ekaa kertaa St. Clairin koulussa Netbookit! Eli pienet läppärit, joilla työskennellään koulussa ja kotona, huippua :D. Siitä piti tosin maksaa vähän. Meille vaihtareille oli järjestetty ekaksi päiväksi oma buddy, eli koulun oppilas joka vei joka tunti oikeaan luokkaan ja auttoi lokeron lukon kanssa ja neuvo muutenkin, mikä oli hyvä juttu. Mä opin vihdoin avaamaan sen lokeron lukon ja samoin myös liikuntapukukaapin lukon, mikä on samanlainen, ainut hankaluus enää on et pitää muistaa molempiin 3-numeroinen sarja. Hengasin koko päivän vaihtareiden ja sen amerikkalaisen kanssa, jonka tunsin entuudestaan. Lisäksi tapasin monia uusia oppilaita ja oli tosi kivaa kun moni vaan tuli juttelemaan ja kysymään kuka oon ja mistä! Amerikkalaiset on tosi avuliaita ja ystävällisiä:). Me kuljettiin meidän junior-luokan kanssa eri opettajien tiedotuksissa loppupäivä ja saatiin tietää mitä kaikkea tapahtumia yms. on tiedossa kouluvuoden aikana! Me juniorit mm. järjestetään prom-tanssiaiset keväällä. Söin ekana päivänä omat eväät eli salaatin, jonka olin tehny kotona valmiiksi, koska koulussa oli jotain juustoruokaa :D. Koulun jälkeen oli lentopalloon valmistautumista, koska oli taas pelipäivä. En onneks vielä pelannu, mut lämmittelin ja istuin joukkueen kanssa pelipenkeillä. Varsity ( eli A)-pelissä oli mun ja yhen mun joukkuelaisen Allien vuoro ottaa videolle Varsity-peli ja me vaan istuttiin katsomon yläpuolella ja käännettiin videokameraa tarvittaessa. Yhtäkkiä kesken kaiken tuli palohälytys ja koko katsomo ja sali tyhjeni ja juostiin vaan ulos! Se loppu kuitenkiin pian ja oli onneks väärä hälytys. Olin kotona illalla vasta yheksän jälkeen, eli olin ollu koululla yli 13h ekana päivänä, huh olin väsynyt.
Tänään oli 2. päivä koulussa ja oon toosi väsynyt tällä hetkellä! Alettiin meinaan opiskella kussakin aineessa. Mulla on joka päivä siis 7 oppiainetta ja koulupäivät on klo 8-15. Tuntien välissä on vaan 4min tauko, eli siinä ei ehdi ku nopeesti koittaa näpertää sen lokeron lukon auki ja vaihtaa kirjat ja kiiruhtaa seuraavaan luokkaan. Meillä on yksi  10min tauko ekan tunnin jälkeen, eli jos haluaa esim vessaan niin kannattaa mennä silloin. Tunneilta vessaan lähteminen on astetta hankalampaa, koska tarvii luvan ja esimerkiksi matikan tunnilta ei saa lähteä ollenkaan kesken kaiken vessaan tai menettää 10 pistettä. Lounastauko on puoli tuntia keskellä päivää. Tänään söin ekan koululounaan, joka oli ihan hyvää ja siinä oli onneks vähän salaattia mukana. Mä vein ruokalaan lounaskupongin, jonka host-vanhemmat on maksanut ja mun pitää vaan sanoo tiskille mulle annettu numero, kun haen lounaan. Se on siis aika helppo juttu. Pää on vaan ihan täynnä enkkua nyt, koska nyt sitä kuulee joka hetki koulussa, sitten lentopalloharkoissa, jotka on joka päivä klo 3-6pm ja sitten viel illalla kotona. Ja läksytkin pitäis jaksaa vääntää jossain vaiheessa iltaa. Onneks vielä ei ainakaan oo tullut paljoa. Koulukirjat on nimittäin mielettömiä tiiliskiviä. Esim. mun enkunkirjassa on 1500 sivua ja se on ISO ja PAINAVA. Ja sitte ku kaikki kirjat on samanlaisia, niin ne hädin tuskin mahtuu mun lokeroon. Toivon todellakin, ettei mun tarvi raahata kaikkia 7 tiiliskivikirjaa joka päivä kotiin. Tänään oli ekat kuoroharkat ja laulettiin mm. Jai Ho, joten ihan kivalta vaikuttaa. Opettaja myös tietää et soitan pianoa, ja se aiko hyödyntää mua jotenkin. Liityin myös johonkin extra-kuoroon, joka on naisille ja harjoitellaan joka tiistaiaamu klo 7.30am koululla. Nää kaks ekaa päivää koulussa on ollu kivoja, ihmiset on mukavia ja tykkään koulustakin, mutta oon tosi väsynyt vaan. Kai se helpottaa sitten kun tottuu kesäloman jälkeen arkirytmiin, pitkiin päiviin ja enkunkieleen.
Huomenna pelaan ekan kerran lentopallopelissä ja oon tosi hermostunut, koska oon ihan pihalla niistä säännöistä ja muutenkin en osaa viel kunnolla pelata, niin pelkään et mokaan koko pelin, mut sen näkee huomenna sitte. Meillä on myös koulukuvaus huomenna. Ja siis 3 lentopallopeliä, joten pitkä päivä taas tiedossa. Meillä on pelit joka tiistai ja torstai, eli ne päivät tulee olemaan aina noin pitkiä, varsinkin jos peli on jossain muualla kuin omalla koululla, niinkuin ens viikolla ajetaan bussilla johonkin muuhun kaupunkiin pelaamaan, täytyy koittaa tehdä läksyt vissiin bussissa ja pärjätä eväillä. Tulevana lauantaina meillä on eka YFU-tapaaminen ja odotan sitä innolla. Se on pääkaupunkiseudulla ja nään siellä ehkä myös muutaman suomalaisen vaihto-oppilaan :).
Nyt alan miettiä koulukuvausvaatteet ja meen sitten varmaan nukkumaan, hyvää yötä ja kirjottelen lisää kun ehdin, nyt on ollu tosi kiirettä ja tulee varmaan olemaankin, joten en osaa yhtään sanoa miten usein jatkossa kirjottelen tänne!
:)

1 kommentti:

  1. heips!<3 mä nyt sitte loin tän google-tilin(; kiva päästä kommentoimaan tännekkin! nää sun blogi-kirjotukset on ihan prahaita piristyksiä tänne Suomen harmaaseen syksyyn! ja sähän oot ehtiny jo vaikka ja mitä!(: hostfamily vissiin mukava?(: toi pianon soitto juttu oli ihan paras! kaipaan meijän yhtesiä soitto hetkiä!<3 kuvista vois luulla et oot ikäs tuolla asunu! ;D nii ja ei vissii enää parane suomes valittaa koulurepun painosta.. :DD

    VastaaPoista